Free Farah Cursors at www.totallyfreecursors.com





Latihan industri merupakan matlamat politeknik untuk melahirkan pelajar yang berjaya, cemerlang dan bertanggungjawab.  Bagi mencapai matlamat tersebut, Unit Perhubungan dan Latihan Industri (UPLI) telah menggariskan beberapa objektif latihan industri untuk dicapai sepenuhnya oleh setiap pelajar yang menjalani latihan tersebut.  Di antara objektif-objektif yang disebutkan adalah seperti berikut :

i.          Memberi pendedahan kepada alam pekerjaan yang sebenar.

Jika dilihat dari sudut ini, pendedahan yang sebegini akan menjadikan para pelajar lebih memahami fungsi serta situasi di alam pekerjaan yang sebenar.  Latihan yang dijalankan oleh mereka selama lima bulan cukup untuk menempuh segala pengalaman dan dugaan untuk membentuk pelajar menjadi pekerja yang cemerlang apabila bermulanya alam pekerjaan mereka yang sebenarnya. 


ii.         Menyesuaikan diri dengan peraturan firma.

Semasa menjalani latihan industri di sesebuah firma, pelajar perlu mematuhi semua peraturan yang telah ditetapkan oleh firma tersebut sama ada dari aspek keselamatan, tatatertib dan disiplin mahupun apa sahaja undang-undang yang telah ditetapkan oleh sesebuah firma.  Ini akan memudahkan para pelajar supaya dapat membiasakan diri dengan segala peraturan semasa menempuhi alam pekerjaan tanpa ada sebarang masalah. 


iii.        Memupuk sifat amanah, berdedikasi dan bertanggungjawab dalam diri pelajar.

Segala sifat yang positif perlu ada dalam diri setiap pelajar kerana ia mempengaruhi hampir keseluruhan kehidupan kita seharian.  Dengan ini, latihan industri dapat memupuk setiap pelajar dengan segala sifat tersebut untuk memudahkan mereka belajar terlebih dahulu bagaimana untuk mendapatkan kepercayaan daripada pihak firma dan seterusnya dapat melakukan kerja dengan amat berdedikasi serta penuh semangat.

Oleh itu, sepanjang latihan ini, para pelajar perlu menanam sifat yang terpuji seperti bersikap amanah, jujur dan bertanggungjawab dalam setiap perkara serta segala tugas yang telah diamanahkan oleh pihak firma.  Dengan sifat-sifat yang baik ini, pihak firma akan menaruh kepercayaan yang tinggi dalam setiap gerak kerja yang ditugaskan kepada pelajar.  Justeru, setiap pelajar akan mendapat rekod yang baik dari segi kelakuan dan ianya amat penting kepada mereka semasa memohon pekerjaan apabila tamatnya pengajian nanti.  


iv.        Membolehkan pelajar menghubungkaitkan teori kepada praktikal atau sebaliknya.

Segala teori dan praktikal adalah berkaitan antara satu sama lain.  Dengan ini, pelajar tidak akan menghadapi masalah dalam menyesuaikan diri dengan suasana kerja yang penuh dengan cabaran dan segala teori serta praktikal tersebut akan digunakan sebaik mungkin semasa menjalani latihan industri.

Para pelajar juga tidak akan keliru dengan skop sebenar kerjaya yang dipilih apabila tamat pengajian di politeknik nanti.  Semasa menjalankan latihan industri, pelajar-pelajar akan didedahkan dengan skim pembelajaran secara kedua-duanya iaitu teori dan praktikal.  Ini dapat menambahkan lagi kemahiran pelajar yang boleh digunakan untuk dimanfaatkan samada sepanjang proses latihan ini ataupun dalam kehidupan seharian dan juga di alam pekerjaan yang sebenar.


v.         Meluaskan pergaulan dengan pekerja.

Hubungan yang baik dan kemesraan yang ditunjukkan semasa latihan industri ini dijalankan dapat meluaskan lagi pergaulan serta dapat bertukar dan berkongsi pendapat dengan para pekerja syarikat sekaligus dapat mengeratkan silaturrahim yang berpanjangan.  Selain itu, pelajar-pelajar yang menjalani latihan akan dapat menambah kenalan. Justeru, pergaulan yang selama ini hanya terbatas dengan golongan pelajar, dapat diluaskan dengan kenalan dari golongan yang bekerja ataupun lebih berpengalaman dari seseorang pelajar.  Hubungan seperti ini sepatutnya dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.


vi.        Menanam semangat bekerja secara berpasukan.

Pelajar juga dapat menanam semangat kerja berpasukan di antara pekerja-pekerja.  Dengan ini, hasil kerja yang dihasilkan memuaskan dan dapat melahirkan kesefahaman kepada kedua-dua belah pihak.  Secara tidak langsung, perhubungan yang baik sesama pekerja dapat diwujudkan.  Selain itu, tatacara bekerja sebagai satu kumpulan di organisasi dapat juga memupuk sikap saling bantu-membantu dan kerjasama antara rakan sekerja.


vii.       Menilai kebolehan diri sendiri.

Pelajar akan dapat menilai diri sendiri dengan berpandukan latihan yang telah dijalankan selama lima bulan di sesebuah organisasi.  Melalui penilaian diri sendiri ini, mereka dapat menilai melalui tugas yang dilakukan semasa menjalani latihan dengan menyerlahkan ciri-ciri kepimpinan yang efektif serta dengan pendedahan awal yang mereka dapat, mereka turut dapat memberi idea bagi membantu penambahbaikan organisasi.  Selain itu, ini adalah tercatit sebagai item sulit dalam buku latihan industri yang akan disemak dan diisi oleh penyelia setelah tamat latihan industri nanti. 


viii.      Membina keyakinan diri.

Apabila pelajar menempuhi latihan industri, mereka akan dapat membina keyakinan diri dan secara automatiknya perasaan yakin terhadap diri sendiri itu akan membolehkan mereka melakukan kerja dengan amat baik tanpa sebarang masalah dan juga dapat melaksanakannya dengan cekap dan cepat.  Persembahan diri di khalayak umum berdasarkan tugasan yang bakal diberi juga ternyata akan amat membantu kerana akan menambahkan lagi keyakinan diri apabila telah mendapat gambaran kasar bagaimana suasana pekerjaan yang sebenar. 


Kesimpulannya, objektif latihan industri ini memainkan peranan yang amat penting bagi melatih pelajar untuk memahami segala bidang tugas dan juga kerjaya yang bakal ditempuhi di alam pekerjaan nanti. Bagi seorang pelajar, segala tindakan yang diambil oleh pihak Pengurusan Jabatan Latihan Industri Politeknik ini dengan adanya latihan industri selama lima bulan merupakan tindakan yang amat bijak dan positif serta amat memberi kesan yang membina pada masa hadapan.




0 comments:

Post a Comment